筑波大学 グローバル教育院 エンパワーメント情報学プログラム

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2018/09/28

ARS ELECTRONICA FESTIVAL 2018出展報告

201896日(木)〜10日(月)にかけて、オーストリア・リンツで開催されたARS ELECTRONICA FESTIVAL 2018に、5年次 BRUMLEY Johnさん、4年次 小崎 湧太さんが研究成果を出展しました。

 

 

 

“Error” was the theme of the 2018 Ars Electronica festival in Linz, Austria, where Kozaki Yuta and I represented the Empowerment Informatics program as part of the international Campus Exhibition. Throughout the festival, an overwhelming number of works, spread across multiple venues, identified and explored the positive and negative aspects of error in contemporary culture. When embraced, an error, an outlier, or an unexpected result can act as a catalyst for creativity and innovative outcomes. Our own projects, while indirectly related to the theme, could similarly connect with different forms of error and error correction.

 

I presented two works in the EMP exhibition, both of which considered alternative possibilities for familiar technologies related to the ever-present Amazon corporation. The first, Guattari Hero, reimagines the experience of shopping on Amazon’s website as an expansive landscape, where users must traverse, jumping from plateau to plateau, in order to purchase items. The unfamiliar setting and interaction design attempts to give users a different perspective for such an ordinary and nearly automatic activity. The second work, Prime Directives, supposes that Amazon’s virtual assistant Alexa has grown weary of always answering the same trivial questions of weather worriers, clockless idlers, and verbal disk jockeys. She wants to tell stories and to create her own mythologies. Using a reconstruction of a lost story generation algorithm from the 1970s, Alexa weaves fables of her and Jeff (Bezos) and their attempts to find food, water, and products from the amazon website. While neither of these projects are based on unintentional errors, the deliberate subversion of expectations presents “something else” to a user, in a similar way that error reveals and exposes underlying structures of a system.

 

 

 

 

 

 

私は本展示会で“Winkey”という瞼の開瞼・閉瞼動作を支援する顔面装着型ロボットを出展しました。このロボットは顔面麻痺により瞬きができなくなってしまった患者を対象として作られ、装着者の閉眼の意思に伴い、麻痺側の閉眼支援を施します。

 

私は主に工学の領域に所属しているのですが、アートの領域で発表できた経験はとても良い機会でした。普段は工学の領域で専門的な内容を中心に発表しますが、このようなアートの展示では一般の方が多く来場されるため、簡潔かつ分かりやすく説明するように工夫しました。

 

また、他の方の展示を見て,展示方法など様々なことを学ぶことができました。また今まではアートについて深い見識がなかったのですが、この展示会を通して、一つ一つの作品にアーティスト一人一人の哲学が込められていることを改めて実感することができました。僕も彼らに負けず、自分の哲学を込めた最高の作品を引き続き作っていきたいと思います。

 

 

 

 

 

 

 

 

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